Riak

Riak merupakan salah satu sifat mazmumah yang tidak patut ada pada manusia. Iman Ghazali berkata riak adalah mencari kedudukan pada hati manusia dengan memperlihatkan kepada mereka hal kebajikan. Imam Habib Abdullah Haddad berpendapatan riak adalah seperti meminta kedudukan atau dihormati orang ramai dengan memperlihatkan amalan untuk akhirat. Sifat riak boleh membuat seseorang manusia kurang keikhlasannya contohnya melaksanakan amalan sunat apabila berada di khalayak ramai sahaja atau melakukan semata-mata untuk menunjuk-nunjuk sahaja supaya memperoleh kepujian daripada orang ramai. Rasullah S.A.W sentiasa mengingatkan umatnya supaya memjauhkan diri daripada sifat riak. Baginda bersabda. Awaslah kamu jangan mencampuradukkan antara taat pada Allah dengan keinginan dipuji orang (riak), nescaya gugur amalanmu (Hadis riwayat Ad-Dailami).

إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَى يُرَآؤُونَ النَّاسَ وَلاَ يَذْكُرُونَ اللّهَ إِلاَّ قَلِيلاً
Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk salat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya (dengan salat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali. 
(Surah An-Nisa 4: Ayat 142)


Leave a Reply